Ministerul Afacerilor Interne (MAI) e pe cale să modifice ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, astfel că cei ce vor să-și stabilească domiciliul sau reședința (să fie luați în spațiu sau să obțină viză de flotant) la o adresă nu vor mai putea face acest lucru dacă acolo sunt înregistrate deja peste zece persoane. Un proiect de ordonanță în acest sens a fost pus deja în dezbatere publică la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), iar demersul este motivat prin faptul că autoritățile vor să reducă și chiar să elimine situațiile în care, pentru a obține anumite avantaje, ca de exemplu posibilitatea de a-și înscrie copiii la o anumită unitate școlară, multe persoane își stabilesc, în mod fictiv, domiciliul la o altă adresă decât cea la care locuiesc de fapt.
“În ultimii ani, se înregistrează tot mai multe situaţii cu privire la stabilirea sau schimbarea domiciliului de către cetăţenii români fără intenţia de a avea locuinţa principală la adresa declarată, astfel cum prevăd dispoziţiile legale în vigoare, beneficiind în demersul privind obţinerea actului de identitate la noua adresă şi de suportul interesat al deţinătorilor de spaţii locative (găzduitori), care dau declaraţia de primire în spaţiu, în faţa lucrătorilor de evidenţă a persoanelor, deşi solicitanţii nu locuiesc în mod efectiv la adresa declarată ca domiciliu”, se arată în proiectul de act normativ.
Concret, potrivit proiectului de ordonanță de urgență al MAI, nu va mai fi posibilă “înscrierea menţiunii privind stabilirea domiciliului sau, după caz, a reşedinţei” la o anumită adresă dacă acolo apar înregistrate, în Registrul Naţional de Evidenţă a Persoanelor (RNEP), mai mult de zece persoane. Regula nu se va aplica însă proprietarului imobilului situat la adresa respectivă sau membrilor familiei extinse ale acestuia (soțul/ soția, rudele în linie dreaptă, precum şi cele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv ale deținătorului locuinței).
De asemenea, proiectul prevede și faptul că personalul serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor va putea face verificări în teren, pentru a stabili dacă cei ce vor să-și schimbe buletinul locuiesc, în realitate, în imobilul la care solicită stabilirea domiciliului.
Mai mult, proiectul de ordonanță de urgență stabilește și „abilitarea personalului serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor de a anula actul de identitate în care este înscrisă mențiunea privind domiciliul ce nu corespunde realității și actualizarea RNEP cu mențiunea corespunzătoare”.
Proiectul de ordonanță de urgență poate fi consultat în integralitate aici