Încă de la închegarea coaliției de guvernare și formarea Guvernului, în spațiul public atenția s-a mutat pe desemnarea prefectului. Îl dă PSD? Îl dă PNL? Formula câștigătoare să fie cea cu președinte de Consiliu Județean și prefect de la același partid? Să se meargă pe completare? Până la urmă, pentru Teleorman cărțile au fost făcute la centru, unde s-a decis că prefectul rămâne la PNL. Părțile implicate știau deja că nici nu se poate schimba reprezentantul Guvernului în teritoriu în perioada imediat următoare, așa că discuțiile erau oricum purtate pe termen mediu. Speculațiile potrivit cărora în cursul acestei săptămâni ar fi urmat să fie instalat un nou prefect în Teleorman pare că au fost făcute numai ca să agite un pic apele, cam prea calme pentru o conjunctură ca cea actuală.
Ce se scapă însă din vedere este faptul că prefectul județului a devenit un fel de pion în situația de față, în contextul în care reprezentantul Guvernului în județ nu mai poate să fie o “sperietoare” pentru adversarul politic. Pentru că, din întâmplare, adversarul politic a devenit partener de guvernare. Așa că prefectul este și nu prea o miză reală în ecuație. Nici cele două funcții de subprefect nu mai sunt elemente – cheie pentru partidele politice, mai ales că cei doi secunzi ai prefectului au atribuții delegate de acesta. Practic, subprefecții muncesc sau taie frunză la câini, în funcție de dorința prefectului.
De interes în Instituția Prefectului rămâne funcția de secretar general. Dacă-l va da PNL sau PSD rămâne de văzut. Pentru că, la fel ca în cazul funcțiilor de prefect, algoritmul nu se aplică în toate cazurile, fiind și aici excepții de la regulă. Și, dacă PNL s-a dat peste cap să rămână cu prefectul în Teleorman, nu este chiar exclus să facă și PSD niște tumbe pentru postul de secretar general.
Dar funcțiile – cheie din județ nu se rezumă nici pe departe la cele din conducerea Instituției Prefectului. PSD și PNL mai au de împărțit și niște deconcentrate, unde în prezent directorii sunt persoane numite la preluarea guvernării de către liberali, cu doi ani în urmă.
Inspectorarul Școlar Județean, Direcția de Sănătate Publică, Inspectoratul Județean în Construcții, Direcția pentru Agricultură, Administrația Județeană a Finanțelor Publice, Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliară Teleorman sunt numai câteva dintre instituțiile deconcentrate cu conducere interimară, numită de PNL după preluarea guvernării.
Cum se vor purta negocierile pentru ca funcțiile menționate, dar și altele, la fel de importante, să meargă într-o tabără sau alta rămâne de văzut.